POKE BOWL – EN SUNN OG NYDELIG RETT FRA HAWAII

POKE BOWL – EN SUNN OG NYDELIG RETT FRA HAWAII

Jeg ble først introdusert til Poke Bowl da jeg bodde i California. Vi elsket denne retten fra første munnfull. Denne fantastiske retten har sitt utspring fra Hawaii. Da vi bodde i California i 2016/2017 ble det mange Poke-Bowls i løpet av oppholdet. Vi var også så heldig å få besøke Hawaii og Honolulu i mai 2017, og da fikk vi virkelig smake lokal Poke Bowl.
“Poke” betyr å kutte eller å lage tynne skiver av rå fisk – og er typisk i mange forretter og mini-dishes fra Hawaii. Tradisjonelt er det rå tunfisk og blekksprut som har vært benyttet i denne retten, mens det i vestlig og mer “moderne” kjøkken ofte blir brukt rå laks. Vi bruker Salma-Laks, – og synes denne passer utrolig godt til Poke Bowl. Vel hjemme i Norge i 2017 fikk jeg servert Poke Bowl av min gode venninne Sylva i Oslo. Det var første gang jeg spiste Poke Bowl i Norge.

Begynn med å koke ris, – gjerne sushi ris, – vi liker den best når risen er litt klebrig. Om du ønsker en sunnere variant, – bruk brun ris, – det går helt fint:))

Dette er ingrediensene som jeg brukte til denne Poke Bowl. Alle ingrediensene kuttes i terninger, deles eller skives (avokadoen), eller kuttes i tynne strimler (rød-løk)
Mengde må du tilpasse selv, – hvis du får left-overs av noe når du har anrettet i skålene, – tar du bare det som blir til overs i en salat dagen etter.

– Salma-laks (skjæres i tynne skiver og marineres i soyasaus og sesamfrø i et par timer før servering)
– Avokado (skjæres i skiver)
– Mango (kuttes i biter)
– Rødløk (skjæres i tynne strimler og legges i eddik for syrning et par timer før anretning)
– Cherry tomater (deles i to)
– Edamame bønner (soya beans) – ristes i pannen sammen med salt og hvitløkpulver
– Kik-erter (elsker kikerter, – men disse kan sløyfes om det ikke er en favoritt! Kan ristes i pannen som edamame
– Sylta ingefær – kjøp gjerne glass beregnet for sushi – funker bra
– Agurk – liker å raspe den i tynne skiver (med en ostehøvel)
– Soya saus (gjerne usaltet)
– Wasabi-mayo (COOP har et eget merke)
– Cilli-Mayo (samme)
– Salat – valgfri type (småkuttet)

Om du vil gjøre en liten “annerledes-variant” kan du bruke fermenterte grønnsaker. I den som var på snappen jeg postet sist helg, har jeg tatt en “dash” med fermentert kål med chilli. Smaker utrolig nydelig sammen med laksen og chilli-mayo.

Dette er sunne ingredienser og mat for magen – men vær obs på at det er mektig, – og ikke lag for store porsjoner.
Fyll bunn av skålen med ris og dynk soya saus over risen før du legger på resten av ingrediensene ved siden av hverandre. Legg på en god dash av de to ulike mayo, og dynk over med litt soya saus. Hvis du elsker sesam-olje (som vi gjør) – kan du spraye litt sesam-olje på toppen. Hvis man ønsker en vegetarisk eller vegansk rett, er det veldig enkelt – kutt ut Salma laksen og sausene, – og du har uansett en fantastisk deilig rett med masse gode smaker. NYDELIG og VELBEKOMME! Sunt og fantastisk godt!

DEL GJERNE DIN FAVORITT-OPPSKRIFT PÅ POKE BOWL MED OSS – OG VI VIL GJERNE HA KOMMENTARER FRA DEG NÅR DU HAR PRØVD VÅR OPPSKRIFT:))

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *